Budování nového týmu či nové kompetence není v Etneteře ničím neobvyklým. V loňském roce to byla divize e-commerce, letos se o slovo hlásí umělá inteligence (AI). A získává stále více pozornosti. Tým vedený Václavem Peterkou rozjel discovery sprint, ve kterém si může kdokoliv vyzkoušet rychlou validaci AI modelu v podmínkách své firmy. Do tří týdnů je vymalováno a víte, na čem s AI jste. Opravdu? Sondujeme u Guillerma Aldy, jednoho z hlavních architektů AI nástrojů v Etneteře.
Zkrácenou verzi článku můžete najít i ve středeční příloze Hospodářských novin (1. června 2022, příloha zde).
Umělou inteligenci jako mocný nástroj pro klienty skloňujeme teď v Etneteře ve všech pádech. Jak moc skutečně ovlivní další digitalizaci v Česku?
Velmi. AI může znamenat velký transformační přínos pro většinu, ne-li pro všechny segmenty trhu. A to je i naším cílem - vyvinout celou sadu nástrojů pro české firmy i zaměstnance tak, aby se mohli soustředit jen na činnosti s vysokou přidanou hodnotou. S AI umíme mimo jiné eliminovat časově náročné a přitom opakující se úkony. Ve všech segmentech trhu pak můžeme s AI pomoci zvýšit prodeje, optimalizovat interní procesy nebo dokonce vytvářet nové obchodní kanály a příležitosti ke zvyšování obratu.
Říkáme, že naše AI řešení přináší výsledky během několika týdnů, ne let. Opravdu?
Ano, je to skutečně tak a způsob, jak o tom můžeme firmy přesvědčit je ukázat implementaci AI na těch případech, kde opravdu může mít rychlý pozitivní dopad na byznys. Pro tento účel jsme vytvořili produkt s názvem Discovery sprint, jehož prostřednictvím pomáháme firmám identifikovat a validovat přínosy konkrétních AI řešení a to do tří týdnů. Takže ano, do tří týdnů můžete mít funkční demo verzi jako důkaz toho, že nad identifikací a validací AI řešení nemusíte trávit měsíce či dokonce roky.
Jak poznám, že ve svém byznysu potřebuji implementovat AI?
Dobrým indikátorem je například situace, kdy vaši nejlepší zaměstnanci tráví většinu času rutinními, méně kvalifikovanými činnostmi náročnými na čas. V takovém případě bychom doporučili využít AI a zlepšit procesy tak, aby právě tito lidé využili svůj potenciál naplno. Pokud jsou ve firmě lidé frustrovaní zbytečnými procesy, má to obvykle velmi negativní dopad na celou firmu. Lidé jsou tím nejcennějším zdrojem, jaký firmy mají a pokud jim dokážete určitými nástroji ulehčit práci, budou šťastnější, budou pracovat lépe a to přinese skvělé výsledky celé firmě.
Jaké další kroky musím udělat, abych mohla AI řešení od Etnetery implementovat?
Stačí nás kontaktovat. Připravíme úvodní schůzku, kde probereme nejdříve vaši potřebu i konkrétní situaci, kterou řešíte.Také to, v jakém byznysu se pohybujete a jaké jsou vaše dlouhodobé i krátkodobé cíle. Na to jsme schopni postavit akční plán AI kroků, abyste těchto cílů jako firma dosáhli. Pro vás jako klienta budeme od první myšlenky po vývoj řešení (vytvoření a nasazení AI modelů reflektujících vaše potřeby) až po MLOps (zajištění jejich správné funkčnosti) partnerem, o kterého se můžete opřít. A to i v dlouhodobém výhledu.
Je AI drahým nástrojem?
AI není v pravém slova smyslu nákladem, ale investicí do zlepšení vašeho obchodního výsledku a do rozšíření vaší působnosti na trhu. To však neplatí v případě, že AI implementujete nesprávně. Pak může být těžkým, pomalým a nákladným řešením. Dám příklad: pokud stavíte svůj vlastní interní AI tým, trvá obvykle jeden až dva roky, než se v oblasti AI něco málo naučíte. Pokud se obrátíte na externí dodavatele, obvykle vám nenabídnou to, co Etnetera Group. Tedy řízení velkých projektů z jednoho místa. To je u nás opravdu unikátní a jiné, než u konkurence. Obvykle jsou AI řešení tak komplexní, že vyžadují propojení mnoha dalších oddělení a IT profesí. A to je pak složité z hlediska řízení projektu. Takže pokud chcete opravdu dobře zvládnout AI, je dobré se spojit s Etneterou Group a půjde o nejlepší investicí, kterou jste pro svůj byznys mohli udělat. Jen tak se dostanete o několik úrovní výš.
Nastartujte cestu k AI díky našemu Discovery Sprintu.
Jak daleko je implementace AI ve světě?
V posledních měsících a týdnech se objevilo mnoho nových a důležitých výstupů v oblasti NLP (text processing) a zpracování obrazu (image processing). Technologie se vyvíjí velmi rychle a občas není úplně jednoduché držet prst na tepu. Jiným globálním trendem je “data-centric AI”, což v zásadě znamená jediné: AI se více méně demokratizuje na úrovni modelů a ty dosahují podobných výkonů. Hlavní odlišností mohou být právě data. Firmy, které implementovaly AI úspěšně jsou ty, které stavěly AI modely na vlastních, dobře spravovaných datech. To je mimochodem také důvod, proč by firmy měly mít vlastní AI strategii, namísto koupených několika AI nástrojů, od kterých si pak slibují velké transformační dopady.
Vaše data, společně s vaším týmem, patří mezi nejhodnotnější majetek vaší společnosti.
Využíváním nástrojů třetích stran můžete právě data a jejich hodnotu poskytovat těm, kteří z toho benefitují a zlepšují svá produktová řešení. Není také špatný nápad budovat svá vlastní řešení tam, kde potřebujete využívat citlivá data. Ochrana dat klientů i intelektuálního vlastnictví je ostatně také naším cílem. Samozřejmě, že pokud firmy předem investují do strategie nakládání s daty a do vytváření kvalitních datových souborů, AI řešení mohou na tomto velmi dobře stavět a stát se silným nástrojem.
Která ze světových značek využívá AI tak, že by mohla být vzorem pro české firmy?
Prvních 10 nejsilnějších značek v každém segmentu trhu investuje do AI řádově miliardy. Jistě pro to mají pádný důvod! Z mého pohledu to dělají proto, že zapojení AI do jakéhokoliv byznysu přináší nikoliv menší úspěchy, ale opravdu unikátní obchodní příležitosti. Všechny společnosti, které chtějí ve svém odvětví určovat směr trhu, do AI investují, aby získaly oprávněnou výhodu i náskok před konkurencí.
Co v tuto chvíli podle tebe českým firmám chybí k tomu, aby využití AI rozjely naplno podobně, jako v posledních dvou letech přecházely do e-commerce?
Myslím, že mnoho českým firem přemýšlí v příliš krátkém časovém horizontu a jejich vize jsou často limitovány potřebnými náklady. Zahraniční společnosti více hledí do budoucnosti a AI dokážou vidět nejen jako okamžitý benefit. Chápou, že s AI mohou dosáhnout mnohem větších přínosů, pokud ji přijmou jako integrální součást firmy, ne jako specifický nástroj pro řešení jedné specifické věci. Aby AI doručila všechno to, co doručit může, je potřeba ji začít stavět od základu a s využitím dat. První, co musíte zvážit, je strategie pro sběr, třídění i nakládání s daty. To je z mého pohledu důvod, proč ji zatím příliš nezahrnují právě české firmy.
Co osobně na AI nejvíc baví?
Fascinuje mě fakt, že existuje nástroj, kterým můžete velmi rychle předstihnout konkurenci. A je neuvěřitelné, co všechno máme díky těmto zajímavým nástrojům ještě před sebou…