Bankovnictví už dávno není jen o běžných účtech a úvěrech. Moderní finanční instituce hledají způsoby, jak být svým klientům skutečným partnerem v každodenním životě – a to nejen prostřednictvím tradičních bankovních produktů, ale i inovativních digitálních služeb.
V nové epizodě podcastu BANKAST se o této transformaci bavili Vladimír Vojtíšek, Executive Director Daily banking v ČSOB a Richard Vodolan, Head of FSI pro Etnetera Core. Jaké nové služby mohou zákazníci očekávat? A jakou roli v tom hrají technologičtí partneři?
Jak vypadá budoucnost bankovnictví? Jak se banky připravují na digitální transformaci a co od nich mohou zákazníci očekávat? Poslechněte si celý rozhovor s experty v nové epizodě BANKAST.
ČSOB jde nad rámec klasického bankovnictví a rozšiřuje svůj ekosystém o služby, které zákazníkům usnadňují každodenní život. Vlajkovým produktem této strategie je aplikace DoKapsy, která propojuje různé digitální služby – od parkování a nákupu jízdenek až po finanční vzdělávání.
Zásadním prvkem této inovace je její otevřenost: aplikaci mohou využívat nejen klienti ČSOB, ale i široká veřejnost. Tento přístup, běžný spíše v e-commerce, je v bankovním sektoru poměrně ojedinělý. „Nejde jen o správu financí. Chceme, aby naše aplikace byla každodenním pomocníkem, který lidem zjednodušuje život,“ říká Vladimír Vojtíšek.
Za technologickou stránkou aplikace DoKapsy stojí společnost Etnetera Core, která se specializuje na digitální inovace pro finanční sektor. Etnetera Core je expertem na návrh a vývoj beyond banking řešení, která pomáhají bankám rozšiřovat jejich nabídku o nové digitální služby.
„Naše role není jen dodat technologii. Pomáháme finančním institucím pochopit jejich zákazníky, analyzovat jejich potřeby a navrhnout řešení, která mají skutečný dopad,“ vysvětluje Richard Vodolan.
Díky agilnímu vývoji a důrazu na design thinking se daří vytvářet produkty, které reflektují reálné potřeby uživatelů – a nejsou jen další bankovní aplikací v telefonu.
Součástí ekosystému DoKapsy je i iniciativa zaměřená na finanční gramotnost. ČSOB vyvíjí portál PenězoVěda, který cílí na rodiče a učitele a nabízí jim nástroje pro zábavné vzdělávání dětí.
„Chceme, aby děti získávaly finanční znalosti hravou formou – a aby k nim měli přístup i jejich rodiče a učitelé,“ dodává Vojtíšek. ČSOB navíc pravidelně organizuje soutěže a workshopy, kde se děti učí pracovat s penězi a digitálními technologiemi.
Dalším krokem v evoluci DoKapsy bude personalizace služeb prostřednictvím umělé inteligence. Banka plánuje, že aplikace nebude jen pasivně nabízet služby, ale začne uživatelům aktivně doporučovat, co právě potřebují – například podle jejich plánů a pohybu.
ČSOB tím sleduje trendy tzv. super apps, které kombinují širokou škálu digitálních služeb pod jednou střechou. V zahraničí tento model úspěšně využívají technologičtí giganti, nyní se podobné strategie začínají prosazovat i v evropském bankovnictví.
„Budoucnost bankovnictví je v ekosystémech, které propojují finanční a nefinační služby do jednoho prostředí. A my jsme na tuto změnu připraveni,“ uzavírá Vojtíšek.