V našem mobilním týmu si vždy jednou za půl roku vyhrazujeme alespoň 3 hodiny čistého času na naši „velkou” společnou retrospektivu. Jejím hlavním cílem je zejména diskuse o dlouhodobých strategických tématech, která se nám daří posouvat a která nás případně pálí. Pro retrospektivu se nám osvědčil nástroj EasyRetro, který nám umožňuje pracovat v online prostředí. Ale vás určitě zajímá, na co se standardně zaměřujeme.
V rámci každé naší retrospektivy je pro nás důležité nejen diskutovat problémy a identifikovat věcí, které nám v týmu ještě tak úplně nešlapou, ale zamýšlíme se i nad tím, co v našem týmu děláme dobře a co se nám již podařilo. Zároveň dáváme každému prostor poděkovat někomu konkrétnímu za cokoliv, co pro tým či pro něj samotného konkrétně udělal/a.
V základu tedy máme naši retrospektivu zaměřenou na dvě oblasti:
☀️ Co se nám povedlo?
🌧️ Co by šlo lépe?
Aby se nám lépe pracovalo s našimi lístečky, tak je třídíme ještě do tří kategorií:
Před započetím retrospektivy ještě připomínáme pravidla a samotný průběh. Zároveň je třeba všechny „pošťouchnout”, aby si na přípravu našli dostatek času. K tomu nám skvěle pomáhá Slack, jenž používáme (a jeho neomezenou sadu smajlíků).
Při samotné retrospektivě se nám osvědčil následující postup:
Zjistili jsme, že dělat tříhodinovou retrospektivu ve skupině dvaceti lidí není efektivní. Retrospektiva se nám vlekla a bylo těžké udržet pozornost. Chtěli jsme se zároveň zamyslet nad problémy z jiného úhlu a získat tak nový pohled na věc.
Stěžejní pro nás bylo definovat si cíl naší retrospektivy, kterým bylo „Zhodnotit si uplynulé fungování týmu Mobile a podívat se do budoucnosti” aneb
Přidali jsme si také základní principy, na kterých jsme chtěli retrospektivu postavit
Aby nás retrospektiva bavila, dali jsme jí tématické zarámování: Superheroes. Chceme totiž přinášet nové inovativní nápady do firmy a zároveň víme, že každý správný superhrdina musí být i pokorný a znát nejen svoje superschopnosti, ale i slabiny.
A právě na pět základních věcí, které charakterizují každého superhrdinu jsme se chtěli zaměřit i v rámci naší retrospektivy.
A abychom dostáli principu “každý do hry” rozdělili jsme jsme se do týmů po 5 až 6 lidech, kde jsme jednotlivé charakteristiky procházeli detailně a výstupy si pak následně nasdíleli mezi sebou. Názvy týmů byly pojmenovány jak jinak než podle superhrdinů.
Na retrospektivu jsme si vyhradili 4 hodiny rozdělené do čtyř 60minutových bloků. Diskuse v týmech vždy probíhala 25 minut, dalších 25 minut jsme si vyhradili na společné sdílení výstupů a nakonec byla 10minutová pauza. Takto se pokračovalo celý čas. Podařilo se nám zapojit nejen členy týmu, kteří byli fyzicky na místě, ale i ty, kteří se připojovali vzdáleně.
Nakonec se nám změna postupu osvědčila, ale i tak stále evidujeme nejen plusy, ale i minusy, které musíme postupně vyladit.
Plusy
Kvůli zpětné vazbě jsme účastníkům zaslali dotazník, ze kterého se nám potvrdilo, že rozdělení do skupin a timeboxing jednotlivých sekcí byla velmi dobrá volba pro velkou skupinu lidí. Podařilo se nám plnohodnotně zapojit všechny účastníky.
Minusy
Časový fond při retrospektivě, která se koná jednou za půl roku, je stále nedostatečný a příště bychom si měli vyhradit delší časový slot. Měli bychom namísto identifikace klíčových témat, ke kterým se budou akční kroky definovat následně po retrospektivě věnovat více prostoru jejich definování už v samotném průběhu.