Jiří Štěpán, který v kruzích Etnetera Group působí již více než 20 let, se přesouvá z pozice CEO Etnetera Activate do role šéfa nové konzultační divize. Při této příležitosti jsme se ho zeptali na to, co bude jeho novým úkolem a jak se firma i IT svět proměnil za poslední dvě dekády.
Jaké jsou důvody vzniku nového konzultačního oddělení v rámci Etentery?
Konzultační oddělení nevzniká v rámci Etnetery, ale v rámci celé skupiny Etnetery Group. Cílem je klientům nabídnout průvodce digitální transformací. V současné době jsme na základě znalostí, které máme, schopni dodat nejenom kampaň, měření dat, e-mailing, vývoj e-shopu nebo mobilní aplikace, ale dokážeme klientům pomoci procesně s celou záležitostí.
Můžeš uvést konkrétní příklad?
Kdybych to uvedl na e-shopu: spousta klientů, když se pro něj rozhodne, začne uvažovat o nějaké platformě - co to umí za SEO, jak se to integruje s jejich systémem a tak dále. Přitom to absolutně nejdůležitější na celém e-shopu, je vybrat managera. Pokud to člověk startuje a nemá na to člověka, který má nějakou zkušenosti s tím, jak dělat logistiku, tak celá ta hrátka se startováním e-shopu je vlastně k ničemu. Je nutné vyřešit procesní a organizační změny, a pak někde na třetím čtvrtém místě řešit to, na jaké platformě to bude stát.
Tohle jsou přesně ty znalosti, které jsme teď schopni dávat klientům a provést je celou digitální transformací, se zapojením komunikace, technologické excelence i data-driven přístupu. Naše role jako consultingu je mimo jiné upozornit na to, jak má vypadat e-shopový tým a že by ho měli stavět podobně jako například integraci na ERP. Chceme se zároveň hodně soustředit na to, v čem jsme silní, což jsou finance. Vidíme v nich velký potenciál díky PSD2 a otevírání bankovnictví.
Jaká bude tvá nová úloha ve vedení konzultačního oddělení?
Mojí primární úlohou bude propojit znalosti, které ve skupině Etnetera Group máme a dát je do jedné metodiky, kterou budeme schopni nabídnout klientům. V první fázi je nutné dát hodně informací dohromady, to, co máme a co jsme schopni poskytnout. V Etnetera Activate jsme vytvořili model digitální datové maturity, Etnetera Motion má poměrně pokročilou metodiku na designování kampaní, v Etneteře se pro změnu zase dějí velmi zajímavé věci ohledně auditů security. A tak bych mohl pokračovat. Ty znalosti však nejsou sdílené, a to je škoda.
Už jen postavení roadmapy, představení, co je možné, rozumný odhad přínosů, nákladů, rizik, to je jeden z prvních kroků, který můžeme pro klienta udělat. Chci změnit i to, aby všechny nové projekty, které budeme rozjíždět, nejprve prošly validací konzultantů, jestli dávají opravdu smysl a jsou pro klienta maximálně přínosné.
Na co se momentálně v nové roli nejvíc těšíš?
Baví mě nořit se do nových businessů klientů a v relativně krátkém čase se stávat “expertem” na nějaký obor. V určitý moment se mi začíná skládat to, jak ta firma funguje, jaký vztah má se zákazníkem, na čem generuje peníze, v čem je tak dobrá. A tohle pochopení, nějakého nového segmentu trhu, je něco, co mě obrovsky baví.
Moje role je taková, že dokážu rychle dávat věci do kontextu a ukázat cestu, která je většinou řešitelná. POC a podobné záležitosti. V tom jsem silný a snažím se to předávat dál. V tom by mělo být silné i ono konzultační oddělení. Pochopit, poskládat, říct - tudy to asi povede a asi nespadnete. Pak samozřejmě za sebou potřebuji lidi, co jsou schopní ten most, respektive provazovou lávku, dodělat a dotáhnout do inženýrské profesionality.
Jak se změnila Etnetera a Etnetera Activate za těch necelých 20 let?
Když jsem nastupoval v roce 2001, bylo nás tady pouhých pět, plus jeden velmi svérázný grafik. Bylo to hodně punkový. Byli tady dva lidi, co uměli programovat (a jeden guru Štěpán Mík) a dva, co umí s Photoshopem. Baví mě, že tu zůstal ten punk. Od začátku chodíme do věcí, které jsou složité a na hraně, kde občas nevíme, jak to udělat. To se nezměnilo. Neprošlapáváme ty cestičky jako první, ale máme v našem DNA nabízet klientům inovativní řešení, která zároveň už nejsou zbytečný hype.
Před těmi 20ti lety byl internet ještě na svém počátku a docházelo ke spoustě z dnešního pohledu humorných situací. Nabídku na zpracování webových stránek jsme našemu klientovi, Annonci, posílali ještě klasickou poštou - jednoduše proto, že ještě neměli e-mailovou adresu. Když jsme dělali první web pro Siemens, nevěděli jsme, jak ho naúčtovat. Nenapadlo nás nic lepšího, než celý web vytisknout na strany A4 a poté je nacenit.
Za ty léta jsme hodně narostli a myslím si, že to, co se povedlo, byl důsledek celé akce okolo svobody v práci a uvolnění inovativního potenciálu, díky kterému dneska neděláme jenom weby, ale taky virtuální brýle, analytiku, máme největší VR prostor a tak dále. Myslím, že jsme byli jedna z mála firem, která se zvládla transformovat do dalších vertikál. Nevím, proč se nám to přesně povedlo, ale jsem za to hrozně rád. Kromě toho jsme se naučili za běhu řídit firmu a následně i celý konglomerát firem, což je největší změna, která se nám povedla.
Jak se změnilo prostředí v IT světě?
Proměnil se hlavně přístup k tomu, jak je celkově vnímaný internet, což ovlivňuje celý ten zbytek. Četl jsem nějaký výzkum, který říkal, že lidi nad 45 let říkají, že “jdou na internet”, zatímco ty mladší by ani nenapadlo, že by mohla existovat situace, kdy nejsou na internetu. My jsme začínali tím, že to byla nějaká alternativa, ale stalo se z toho něco, co je všeprostupující, všeobjímající.
Ve spojení se současnou pandemií bych zmínil například fakt, že jsme si vlastně ani nevšimli, že najednou všichni pracujeme z domova. To by v roce 2001 prostě nešlo, nefungovalo by to. Dnes je to pro nás běžný standard.
Jakým způsobem čerpáš energii ke svému fungování?
Baví a nabíjí mě lidi, kterými jsem tady obklopen, a taky jsem geek. Jsem člověk, kterého baví technologie a kódování. Energii čerpám hlavně v inovacích. Mě prostě baví si hrát.
Díky za rozhovor a přeji, ať tě to stále tak baví!