Před časem jsme psali o etiketě telefonování. Co když ale volá někdo, s kým opravdu nechcete mluvit? Nevyžádané hovory (průzkumy, výhry "zadarmo", neodolatelné investiční nabídky) otravují život spoustě z nás.
Pro telefony s Androidem jste si mohli pořídit aplikaci, která vám tato nežádoucí čísla odhalila, ale jablíčkáři měli smůlu. Až nedávno se vrátka otevřela a náš kolega, Jan Čislinský, napsal aplikaci, která se stala nejstahovanější placenou věcí na českém AppStore.
Ten pohár přetékal delší dobu, na konkrétní okamžik si nevzpomenu.Než jsme se pustili do psaní aplikace, dlouho jsem používal Truecaller, který fungoval na jiném principu a obsahoval strašně málo čísel. Vždy, když mě někdo obtěžoval a měl jsem štěstí, že volajícího Truecaller označil, měl jsem z toho obrovskou radost.
Z pohledu programování jsem ji vyvinul sám, ale s nápadem za mnou přišel kamarád Igor Kulman. Bez něj by určitě nevznikla.
Vzhledem k tomu, že aplikace řeší problém, který mám já, Igor a všechny osoby, co mají telefonní číslo zveřejněné na internetu, jsme moc neváhali. Jen jsme udělali analýzu pracnosti, abychom věděli do čeho jdeme.
Testovali jsme až funkční prototyp, hlavně kvůli vyladění UX. Díky tomu jsme dost vylepšili on-boarding process. Původně měl průvodce nastavením pouze jednu obrazovku. Během uživatelského testování jsme zjistili, že uživatelé nechápou, proč mají něco nastavovat. Byli zmatení, když obrazovka po úspěšném nastavení sama zmizela.
Nyní má on-boarding obrazovky tři. První, která uvede uživatele do obrazu, druhá ho provede nastavením a třetí informuje, že už je vše hotové a funkční.
Podobně jsme vyvinuli v roce 2015 aplikaci Vivio, která blokuje reklamu v mobilním Safari, k vyřešení našeho problému. Nyní má aplikace jiného vlastníka, ale stále je dostupná na App Store.
Zhruba 80 hodin. Snažili jsme se udělat vše co nejrychleji. Neměli jsme představu o tom, co všechno uživatelé budou chtít, takže jsme nedělali nic zbytečně. Vydali jsme jednoduchou první verzi a hned nám uživatelé začali psát, co by do aplikace chtěli přidat. Ze zajímavých podnětů se nejčastěji opakují následující:
Z podobných podnětů plánujeme další rozvoj.
S každou aktualizací aplikace přinášíme nová čísla, řádově to jsou stovky čísel měsíčně. Získáváme je primárně od uživatelů, kteří je hlásí přímo v aplikaci. Není to ale tak, že když někdo nahlásí číslo, dostane se ihned do databáze ke všem lidem. Každé číslo, které se dostane do databáze, musí nahlásit více lidí a následně je ještě ověřeno ve veřejně dostupných databázích čísel.
Motivací byla naše potřeba ukončit pravidelné trápení s finančními nabídkami, výzkumy, či telemarketingem. Jak se ukázalo, nejsme v tom sami, aplikaci si stáhlo už přes 6 000 uživatelů.
Mně programování baví, najít chuť není takový problém. Největší touhu programovat mám však o víkendu, když manželka rozděluje domácí práce. To volím taktiku “rád bych ti pomohl, ale musím pracovat... hóóódně pracovat” :-)
Igor v tom měl jasno od začátku – musí to být 0,99 €. Já pořád vymýšlel, jaká by měla být naše cílovka, jak velký je trh a tedy potenciální dosah. Nakonec jsem usoudil, že můj výzkum je ze čtyř pětin postavený na neověřených datech a přiklonil se k té nejnižší částce.
Ano, každý den nabíráme nové uživatele a na App Store máme přes devadesát pětihvězdičkových hodnocení. Někteří lidé nám píšou přímo děkovné e-maily, že přesně takovouhle aplikaci potřebovali.
To bychom nosili dříví do lesa. Pro Android takových aplikací existuje mnoho, protože to systém Android umožňuje již několik let. Na iOS to dlouhá léta nešlo. Až s příchodem iOS 10 nám to Apple umožnil.
Stáhněte si aplikaci na AppStore!